Varje måndag kommer ni att få denna rapport. För att förstå det ni ser så kommer en förklaring nedan.
Horisontell rad (Vågrätt)
1. Antal: Antal köp gjorda under perioden
2. Ink. Moms: Försäljning under perioden
3. Moms: Momsen på försäljningen under perioden
4. Ex moms: Omsättning under perioden
5. Franchise fee: Franchisebolagets intäkt under perioden
6. Butik ink moms: Franchisetagarens intäkt under perioden inkluderad moms
7. Butik ex moms: Franchisetagarens intäkt under perioden exklusive moms
Vertikal rad (Lodrätt)
Lodrät rad
1. Internetförsäljning: Rubrik för den försäljning som sker på vår hemsida
2. Varav kortbetalning: Den del av försäljningen av hyror via vår hemsida. Det är här vi har ett centralt paynova-avtal. Dessa intäkter går alltså in till oss centralt och räknas sedan av mot Franchise feen.
3. Varav Fakturabokningar: Den del av bokningarna som görs via hemsidan som betalas genom faktura. Här har ni ett lokalt Fortusavtal och intäkterna sätts därmed in på ert eget företagskonto.
4. Totalt internet: Totala intäkter via hemsidan sammanställt.
5. Försäljning butik: Rubrik för den försäljning som sker i er butik
6. Totala dagskassor: Den totala omsättningen i butik baserat på de siffror ni själva lägger in i butiksadminsidan. Detta skall ske varje dag.
7. Varav kontantbokningar: De manuella bokningar ni gör direkt i butik och tar betalt via kassan.
8. Varav saldodebiteringar: De manuella bokningar ni gör direkt i butik och tar betalt genom att debitera kundens saldo.
9. Varav kommissionsartiklar: Den totala delen av försäljningen som är kunders varor och säljs via portalen.
10. Intjänad kommission (försäljningsavg.): Den del av kommissionsartiklarna som är vår intjänad kommission.
11. Övrig försäljning: Den del av försäljningen som inte är kommissionsartiklar eller hyror. Alltså tex egna outletvaror, Glass, läsk eller externa outletleverantörer som ligger i kassan och inte i portalen.
12. Kostnad sålda varor: Den kostnaden som varorna i punkt 11 kostar er. Alltså inpriserna. Rapporten hämtar uppgifter från de siffror ni lägger in själva i butiksadminsidan tillsammans med dagskassorna.
13. Vinst övrig försäljning: Punkt 11 minus punkt 12.
14. Totalt: Totalen på aktuella spalter
15. Avräkning paynova: Den intäkt från punkt 2. Denna redovisas inklusive moms då det är ni som redovisar momsen på er försäljning inte vi.
16. Paynova kortavgifter: Er del av den kostnad paynova tar per kortköp.
Röd ring
Här ser ni nu vad som skall regleras mellan oss och er. Står det ett minustecken framför så är vi skyldiga er det belopp som står där annars är det ni som är skyldiga oss. Detta regleras genom en faktura alternativt en kreditfaktura.
Anledningen att vi kan vara skyldiga er pengar är att vi fått in mer pengar för internetbokningar (paynova) än vad vi tjänat på franchise feen. Ni skall då självklart ha mellanskillnaden tillbaka.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.