Se till att scannern är laddad genom att kvällen innan, placera den i ”dockan” enligt bild (display ner och ut). Se till att ström är inkopplad.
Om det vid start av scanner står ”Margin 1-6” i displayen, tryck 5 och Enter, efter detta ska det stå ”Läs kod”.
För att kunna scanna, ska det i displayen stå ”Läs kod”.
För att scanna en streckkod trycker man på Enter (den mittersta knappen under displayen).
Knappa sedan in antal med de numeriska knapparna och tryck Enter igen.
När ni scannat klart artiklarna, så går ni till den dator där inventeringen ska göras ifrån och sätt ner scannern i dockan.
Om inte programmet ScanCom är startat, så starta detta (programmet kan finnas på olika ställen beroende på vilken datorman jobbar i) vid osäkerhet om detta kontakta Support. Nu piper scannern till för att markera att överföring till dator är klar. Texten längst ner i ScanCom fönstret har också ändrats till ”Senast inläst datum+klockslag”. Scannern är nu tömd och man kan ta upp den och fortsätta scanna nya artiklar.
I bilden ovan är programmet startat, men hämtning från scanner stoppad. Tryck en gång på ”Starta”, så hämtas information från scannern.
Filerna från scannern skapas/sparas som standard i mappen” C:\Program Files (x86)\ScanCom\Out”, men detta går att ändra och är du osäker så ring Supporten för att få klarhet i detta.
Filerna får filnamn ”datum+klockslag” då de skapades/sparades. Namnet på filen kan man ändra genom att högerklicka på aktuell fil och väja ”Byt namn”. Namnet kan till exempel vara den avdelning eller varugrupp (eller del av) som man scannat. Syns filändelse (.txt eller .TXT) så var noga med att INTE ändra detta.
Det går att ändra i en fil innan den läses in (ska göras med försiktighet). Varje rad är en artikel som innehåller följande information:
Nummer som scannats,antal som knappats in.
Ex. 8171125(scannat nummer),(komma)6(antal)
Om du vet vilket nummer artikeln har, kan du söka upp detta och korrigera direkt i filen. Det finns även andra sätt att korrigera efter filen är inläst i inventeringen, som kommer förklaras längre fram i denna manual.
För att starta upp en ny inventering i Centralen går ni till ”Artiklar – Inventering”.
- Tryck på ”Ny”
- Namnge inventeringen
- Välj vilken typ av inventering (*Totalinventering eller Delinventering)
- Välj vilken begränsning som ska gälla (Hela filialen, Avdelning eller Varugrupp)
- Välj vilken Avdelning eller Varugrupp det gäller
- Tryck spara
Förklaring på Delinventering och Totalinventering
En Totalinventering tar hänsyn till alla artiklar inom begränsningen, dvs om en artikel som är inom begränsningen inte räknas/inte är med i en Totalinventering, så sätts lagret till 0 på denna, när lagret uppdateras.
En Delinventering tar endast hänsyn till de artiklar som är med i inventeringen, dvs de artiklar som inte är med rörs inte, deras lager är oförändrat efter att lagret uppdateras.
När vi nu har filerna från scannern och startat en inventering, kan vi börja hämta in filerna till Centralen.
Tryck på ”Välj fil”
- I fönstret som öppnas klickar ni er fram till mappen där filerna som ska användas skapades/sparades.
- Markera filen som ska importeras.
- Tryck på ”Öppna”
Tryck på ”Import” för att starta inläsning i Central.
När importen är klar kan det förekomma fellistor ”Inlästa poster utan artiklar som matchar”
Här kan Centralen inte härleda det som finns i filen till något som finns i Centralen. Notera det som står under ”Värde” (streckkod som är scannad) och ”Antal” (de antal som det är räknat i inventeringen). I denna lista kommer även artiklar som hamnar utan för inventeringens begränsning att visas. Då det inte går att härleda dessa till något i Centralen, så finns bara möjligheten att ”Ta bort” för dessa.
I ”Inlästa poster med flera artiklar som matchar” visas de artiklar som har samma nummer på ett eller flera ställen.
Ovan är de nummer som är samma markerats med färg. I varje grupp får man välja vilken artikel det gäller genom att trycka på ”Lägg till” framför den artikel det gäller. ”Ta bort”, tar bort hela gruppen. Värde = scannad streckkod, Antal = inventerat antal. När man gjort sitt val genom att man tryckt på ”Lägg till”, så försvinner de andra artiklarna i samma grupp, från listan.
När alla filer är inlästa och fellistor åtgärdade, är det tid att slutföra inventeringen.
För att göra detta, så tryck på ”Acceptera – Uppdatera” längst ner i vänstra hörnet.
Svara på frågan som kommer upp (ser olika ut beroende på vilken webbläsare som används)
Tryck ”OK” för att skapa/skriva ut en lista på inventeringen. Här kommer en ny flik med listan att öppnas i webbläsaren, välj skrivare att skriva ut på och skriv ut (tänk på att det måste vara liggande orientering i skrivaren).
När utskrift är klar, så välj fliken med Central igen och svara på om lagret ska uppdateras (ser olika ut beroende på vilken webbläsare som används).
Tryck OK för att uppdatera lager.
Glöm inte att uppdatera från Central till EuroShop också.
Klart!
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.